1. Päivä, keskiviikko

Matka lähti hyvin käyntiin ja perille päästiin eka kohteeseen Rovaniemelle.

Totesimme että suosittuja ollaan koska Ii:n kohdalla meitä jopa kuvattiin viranomaisten tolpasta.(onneksi vauhtia ei ollut hirmuisesti yli rajoituksen).

Leksan hyvä kaveri Ballantines antoi yömyssyt ja kohta käydään petiin.

Aamusta matka jatkuu kohti Partakkoa ja toivottavasti päästään illasta pilkille. Karin kuulumiset viikon saaliista olivat lupaavat. Harrien koko yli kilon, suurimmat 1,3 kg.

2. Päivä, torstai

Pitkä on Suomi maana, mutta perille päästiin onnellisesti noin kahden korvilla.

Inarilla täydennettiin matkalla rautupilkkivarastoa sekä Saariselältä haettiin viikon leivät.

Kamat mökkiin ja eikun kalalle Tsiuttajoelle mökin rantaan. Alku näytti lupaavalta, Leksa kairasi pohjaan ja itse irrotin palan sormesta kairan suojusta irrottaessa, perskuleen muoviläpsykät.

Vesi on todella alhaalla Inarilla ja vettä ei jään alla ollut kuin 1/2 metriä. Pää saatiin avattua puolen tunnin pilkkimisen jälkeen, sain kaksi pikkuharria parin minuutin välein. Molemmat jouti takaisin avantoon. Leksa kuittasi kuitenkin puolen tunnin jälkeen mittaharrilla 34 cm, 440 gr suolistettuna ja se otettiin ruokakalaksi.

Siihen se sitten loppuikin ja lähdettiin testaamaan kelkkaa joka yllättäen lähtikin käyntiin. Saunavedet saatiin onnellisesti törmän päälle vaikka kelkka vähän hyppäsikin törmän päällä. Voi muuten kuka tahansa kokeilla kun kelkan perässä pulkassa on kolme saavillista vettä ja törmä reilu 10 metriä on 30 asteen nousun päällä.

Vieraitakin saatiin ja Kari kippasi kelkan samassa törmässä ylösalaisin. Onneksi Karin vaimo ei jäänyt pahemmin alle. Karin tuliaisina tuomat kaksi kilon savuharria maistuvat varmaan huomenissa.

Leksan kaveri Ballantines loppui turinan lomassa ja uusi kaverimme Jallu Kahvi astui kehiin ja sitä meni muutama pikarillinen. Huomeneksi on sotasuunnitelmat valmiina.

Aamusta lähdetään Sevettijärvelle pilkkikisoihin yhdessä Karin ja Riitan kanssa moottorikairaa hakemaan. (Tilanne Pekka 0/2, Leksa 1/1, Varpu (0/0) ensiksi talteen otetut ja toinen luku koko saalis).

3. Päivä, perjantai

Aamu valkeni pilvisenä, mutta matkaan lähdettiin Sevettijärvelle auringon paisteessa kymmenen korvilla. Kisapaikkakin löytyi pienen etsiskelyn jälkeen ja olimme melkein ensimmäisinä kisapaikalla.

Reilut 100 osallistujaa kahdessa sarjassa eli aikuiset ja lapset ja lähdimme toiveikkaina metsästämään moottorikairaa. Säännöistä ei oikein tuntunut kukaan tietävän mitään. Osa porukasta kujetettiin kelkoilla pitkin Sevettijärven baarin edustan lahtea. Ainoa selkeä sääntö oli se, että jos poikkesi baariin kesken kisan, niin ei saanut jättää ootto-onkea pilkkipaikalle. Alamitoistakaan ei juuri mainittu.

Kävelimme eka paikoille hiekkapenkan reunaan joka syveni äkkijyrkästi melkein 10 metriin. Pilkkiminen tapahtui kuitenkin aivan rannan tuntumasta reilun metrin vedestä.

Varpu sai melkein heti n. 30 cm:n harrin, minkä laski takaisin. Harmitteli sitä loppupäivän olisiko mitta täyttynyt (30 cm). Sen jälkeen tapahtumia ei saanut alkuun oikein kukaan. Kiertelimme ympäri lahtea ja sieltä täältä löytyi jokunen pikkuharri.

Sitten tärähti kunnolla: Leksa löysi viimeisen puolituntisen aikana mutuparven ja sai kolme kookasta mutua ylös. Punnituksessa Leksa kyseli kelpaavatko kalat punnitukseen ja niillähän irtosi tarkistuslaskennan jälkeen 6 sija ja samalla viimeinen palkintosija, mudut painoivat yhteensä 21 grammaa kaikkine K-Marketin pusseineen. Yksi muduista tuli isolla morrilla ja oli kyljestä kiinni.

Voittaja oli joku paikallinen nainen ja voittotulos oli juuri yli kilon.

Meidän porukan saalismäärä oli seuraava: Kari 5 harria, Pekka 5 harria, Varpu 4 harria, Riitta 1 harri ja Leksa 3 mutua. Valitettavasti meillä ei ollut yhtään mittaharria kenelläkään.

Nyt on sauna lämpimänä ja huomenna mennään Kari kanssa Inarille ison harrin jahtiin.

Tilanne: Leksa 1/0, Pekka 0/7 ja Varpu 0/4.

Ps. Huomenna taidetaan saada uusi kaveri, kun tuo edellinen kaveri Jallu Kahvi uhkaa loppua.

4. Päivä, lauantai

Pitkäperjantai saapui yhden päivän myöhässä.

Aamusta heti kahdeksalta lähdettiin Karin kanssa kelkoilla Lyövin saaren vesille Vasikkaselälle. Matkaa reilu 15 km. Pikkupakkanen vaati laittamaan kelkan jäähdytyspiikit alas ja Varpu ja Leksa olivat perillä drinkkijäähileen peitossa.

Kari aloitti pilkkimisen reippaasti ja sai kolme harria melkein heti alusta ja Leksakin avasi pelin 600 gramman harrilla. Muilla ei mitään.

Vähän ennen kahvipaussia sain n 850 gr:n harrin kelkkojen vierestä ja Leksakin samaan aikaan hyvän tärpin, mutta harri ei pysynyt kiinni.

Makkara ja kahvi maistui koko porukalle. Tuuli oli reippaat 15 metrin luokkaa, mutta nuotio saatiin tehtyä. Tosin kahvi jäi vähän laihaksi kun kahvinporot hävisivät tuuleen Inarin Vasikkaselälle.

Pilkkimistä jatkettiin yhden jälkeen, mutta tulos jäi aika laihaksi. Leksa sai kaksi harria, Kari muutaman ja Riitta reilun 600 gr:n siian.

Neljän korvissa kotiinpäin ja harvoin näkee niin märkää miestä kuin Leksa. Rekeen pöllytti lunta, vettä ja sohjoa (ne pirun piikit unohtui alas) ja mies oli kuin suihkussa käynyt. Kypäräkin oli sisältä täynnä sohjoa. Sauna kuitenkin sai miehen jo nauramaankin.

Siihen auttoi myös uuden kaverit, eilinen Viron valkea Veikko, Varpulla Baylies ja ruokajuomaksi kotikaljan sijaan Mill Creek Merlot.

Ruokahuolto on toiminut aika hyvin; torstaina kinkkukiusaus, perjantaina Karjalanpaisti ja tänään perinteinen hernerokka. Pakkasesta löytyy vielä vaikka mitä, savuharriakin on kyllä jo syöty.

Aamusta mennään Ruohonvetämälle kokeilemaan harria, siikaa ja ahventa. Haukikin saattaa häiritä. Iltapäivästä luultavasti Nitshijärvelle harrin tai raudun pyyntiin.

Tilanne: Leksa 4/0 (+ 3 isoa mutua), Pekka 1/7 ja Varpu 0/4.

5. Päivä, sunnuntai

Aamu valkeni kirkkaana ja aurinkoisena.

Lähdimme Leksan volkkarilla Sevettijärven suuntaan. Reilu 10 km ja Ruohonvetämälle. Tallasimme vastarannalle ja heti tärppäsi Leksalle siika itselleni kaksi samaa lajia. Sen jälkeen kierrettiin puoli järveä ja tuloksena yksi tuppisiika. Varpu hermostui kun mistään ei tuntunut saavan mitään. Vähän ennen lähtörantaa (n. 100 m) sain kuitenkin hyvät tärpit ja löysin siikaparven. Leksa ja Varpukin alkoivat niitä saada.

Ennen puoltapäivää siivosimme kalat, minulla 9, Leksalla 7 ja Varpulla 6 siikaa. Sen jälkeen mökille makaronilaatikolle.

Martti ja hänen vaimonsa Leila jo odottelivatkin ja koko porukka kelkkojen kyytiin ja nokat kohti Saunarin kivikoita.

Varpu sai heti reilun 600 gr:n harrin, Leila samanmoisen heti perään. Itselleni vartin jälkeen vähän pienempi ja Varpu kivikon toisesta reunasta yhden ja minä yhden. Siihen se sitten loppuikin.

Paikanvaihto vajaan kilometrin päähän ja Leksakin sai ensimmäisensä. Leksalla kävi isomus katkomassa 0,20 siiman. Martti ja Leila saivat kasan pienempiä oikein ryppäänä. Viiden korvilla vermeet taas rekeen ja kotia kohden.

Nyt siiat ja pikkuharrit paistettu ja osin syötykin. Uutena kaverina mukaan tuli Remy Sneiderin velipoika ST Remy. Varpulle maistui Gato Negro ja meille riitti vielä Mill Greekiäkin kalojen kanssa.

Tilanne Leksa 5/0, 7 siikaa ja kolme mutua, Pekka 3/7, 9 siikaa ja Varpu 2/4 ja 6 siikaa.

Huomenna mennän kairaan Pautujärvelle ja siellä ollaan yö teltassa.

6. Päivä, maanantai

Reet täyteen tavaraa ja kelkat kohti Pautujärveä. Tuttua reittiä viimevuotiseen tapaan. Matkasuunnitelmaa muutettiin loppusuoralla ja suunnattiinkin Jänkäjärvelle. Tuuli oli reippaanlainen ja  sää aamupäivästä pilvinen.

Leksa sai heti alkuun pikkuharrin, minä vähän pienemmän ja Varpu 800 grammaisen. Martti kairasi ison kasan reikiä ja melkein jokaisessa oli tapahtumia. Syy selvisi pikkuhiljaa ja niistä saatiin kolmipiikkejä eli rautakaloja niinkuin paikalliset niitä kuulemma nimittävät. Varsinkin mutumestarimme Leksa sai niitä ylös asti. Jokunen mutu oli myös joukossa. Varpu sai kaikkiaan kolme mukavankokoista harria konttiinsa, lisäksi kilon hauen. Leilalla kävi joku isomus kiinni, se ei kuitenkaan pysynyt. Itse sain yhden reilun puolikiloisen ja toinenkin kävi koppaamassa morria.

Karvitauolla ryynärit maistuivat, samoin keiteitty poronkieli jota lämmitettiin nuotiossa,

samoin maistui nokipannukahvi.

Iltapäivällä pilkimme morrilla pelkästään siikoja joita tulikin muutama kappale, osa pikkuisia pari kolme kuitenkin reilun puolenkilon yli.

Sen jälkeen ajettiinkin Pautujärvelle Martin verkoille ja niistä saatiin reilun kymmenen rautua, vähän enemmin siikoja, muutama harri ja puolenkymmentä matikkaa.

Kello oli yli kahdeksan kun päästiin teltalle jonka Martti oli alkutalvesta pystyttänyt. Tosin reunoja piti kaivaa lumen sisästä, sitä olikin reilu metri tunturikoivikossa.

Majoittuminen, kalojen perkaus ja rautukeitto tulille. Makoisaa keittoa päästiin maistelemaan kohta kymmenen jälkeen. Tosi hyvää, höystettynä kotikaljalla, ST-Remyllä, kuumalla rommilla ja Leijonapastilli shotilla.

7. Päivä, tiistai

Yö nukuttiin miten nukuttiin teltassa paikassa nimeltä Uularoto, aamulla hankikeli ja hemmetinmoinen tuuli. Kuusi vierasta kaveria herätti meidät, olivat menossa jonnekin pikkujärvelle pilkille.

Aamutoimet ja tavaroiden pakkaus ja pilkille Pautujärvelle. Tuulessa tavarat meinasivat karkailla pitkin jäätä, niiden kanssa sai olla tarkkana. Ilmaistointi pelasi tosi hyvin paikallisessa mukavuuslaitoksessa, takkikin piti sitoa koivuun ettei se karannut selälle. Ei ollut hajuhaittoja ko. huussissa.

Parikymmentä reikää pilkittiin, saalis pari mutua ja taivas harmaantui tummista pilvistä. Yhteinen päätös oli, että kiiruusti kämppää kohti ennenkuin pyry yllättää. Kotimatka sujui parin tauon kera ilman kommelluksia, mitä nyt naiset jäivät kerran kelkan kanssa kumolleen. Paikka oli melkein sama kuin edellisvuonnakin meidän viimeinen kaato.

Päivästä tuli huoltopäivä ja saatiin iltapäivänokosetkin nukuttua. Nyt kerättiin voimia loppuviikoksi. Puhelimet ovat soineet koko illan ja kuulumisia on vaihdettu ahkerasti.

Sauna rentoutti kivasti ja kohta unten maille. Sitä ennen pari kierrosta korttia ST Remyn seurassa.

Tilanne: Leksa harrit 6/0, 12 siikaa, kasa mutuja ja rautakaloja, Varpu harrit 5/5, 6 siikaa, hauki mutuja ja rautakaloja, Pekka harrit 4/8, 14 siikaa, mutuja ja rautakaloja

8. Päivä, keskiviikko

Aamu valkeni kirkkaana puolipilvisenä, sää muuttui kuitenkin hiljalleen tuuliseksi ja lumisateeksi päivän aikana. Pohjoistuuli vei kalansyönnin melko tarkkaan ja lumisade sotki vielä lisää.

Päivä alkoi mutumestari Leksan kalalla, 3 gramman ahven eli reissun ensimmäinen ahven. Isomus iski kultamorriin joka oli puolet ahvenen koosta. Ahvenen sirrit näpräsivät useammalla reiällä, mutta enempää niitä ei saatu. Paikan vaihto luodon toiseen päähän ja Varpu sai kolme reilun 800 gr:n harria. Leksan kanssa saimme kumpikin yhdet pikkuharrit jonka minä laskin takaisin alamittaisena.

(...kele yhteydet pätkii)

Välissä kahvitauko makkaran kera ja taas takaisin jäälle. Lunta alkoi pöllytä jo väliin reippaanlaisesti. Varpu jatkoi mihin jäi kaksi kookasta harria ja yksi alamitta, Leilakin sai kaksi (toisen jo ennen kahvitaukoa) ja Martti neljä kasisatasta putkeen. Leksa nosteli pikkuharreja ja minä vaihtelin vermeitä, ei auttanut. Loppukiri viimeistä paikasta ja sain 245 gr:n siian.

Vermeet rekeen ja rommitotille kämpille sillä tuuli ja tuisku kylmäsi. Sen jälkeen kalat pakkaseen ja syönnin jälkeen saunaan. Kaalilaatikko maistui ja jälkiruuaksi pääsiäisenä syömättä jäänyttä mämmiä.

Saunominen venyi parin lapinmiehen kanssa töristessä, nyt hetkonen korttia ja Remy loppuun.

Tilanne: Leksa harrit 7/6, 12 siikaa, ahven, kasa mutuja ja rautakaloja, Varpu harrit 10/6, 6 siikaa, hauki mutuja ja rautakaloja, Pekka harrit 4/9, 15 siikaa, mutuja ja rautakaloja

Päivän kymppikisan lopputulokset: Varpu 3340 gr, Pekka ja Leksa 245 gr.

9. Päivä, torstai

Aamu alkoi mukavasti kun Leksan Sevettijärven kisan mahtava mututulos mainittiin Saamen radiossa.

Melkein kalaton päivä Inarilla Kallovuonossa ja Erkin paskaluodolla. Leksalle tutut elokuun paikat ja kalaa ei oikein missään. Sää oli koko päivän pilvinen, aamusta pikkupakkanen lämpeni vesisateiseksi tihkuksi.

Mahtavia kivikoita koluttiin pitkin päivää mutta kun ei niin ei. Tosin Varpu sai reissun suurimman harrin 969 gr. Kala sieltä sun täältä ja päivän saals jäi koko päivänä laihaksi, Varpulle neljä mittakalaa, Leksalle kaksi ja kolme alamittaa, minulle yksi + yksi ja Martille juuri ja juuri mitan täyttämä.

Kahvitauolla juttu lensi ja ryynärit maistui, kahvinkeittovuoro minulla, ei ainakaan kahvi ollut laihaa. Varpu astui lahkeensa märäksi yhteen railoon, onneksi vettä ei ollut saappaanvarren vertaa.

Kelkalla mentiin paikasta toiseen yli 50 km, pilkintä aloitettiin klo 10 ja lopetettiin vähän yli 5. Tulilla oltiin tunnin verran. Naapurimökkiläisten 10 harria kalpeni Varpun harrien rinnalla ja kaverit valokuvasivut Varpun komeita harreja. Heillä saalis oli 10 mittakalaa Nitshijärveltä.

Martti oikaisi kelkalla kerran nuotion läpi ja pari kertaa pitkin soita ja vesi roiskui, oli kuin veneessä olisi ollut. Huomenissa pidetään kisa naiset vastaan miehet, koska Varpu pesi meidät taas kerran saalismäärällä. Naapurinmökin miehet saadaan huomenissa vahvistukseksia, miehiä on siten viisi ja Leila lupasi lähteä Varpun kaveriksi.

Päivän ruokana kaalilaatikonloppu punaviinin kanssa,jälkiruokana lettuja mustikkahillon kanssa, kahvia ja ST Remyä. Leila maisteli Bailisiä Varpun kanssa.

Saipakin sai uuden etäisfanin, kuten kuvasta näkyy.

Tilanne: Leksa harrit 9/9, 12 siikaa, ahven, kasa mutuja ja rautakaloja, Varpu harrit 14/6, 6 siikaa, hauki, mutuja ja rautakaloja, Pekka harrit 6/10, 15 siikaa, mutuja ja rautakaloja

10. Päivä, perjantai

Viimeinen kalastuspäivä Nitshijärvellä Lammaslahdella. Aurinkoinen päivä heti aamusta.

Päivä lähti hyvin käyntiin sillä ensimmäisellä minuutilla Leila nosti päivän suurimman harrin 890 grammaisen. Tuttu kaava edellisiltä päiviltä eli  ei mittään pitkään aikaan sen jälkeen. Reilun tunnin jälkeen sain n. 400 grammaisen ja alamittaisen, kohta sen jälkeen Varpu omansa, Leksa ekansa ja Marttikin yhden. Reilu tunti eteenpäin ja minä sain toisen. Uusia reikiä syntyi tiuhaan ja minä karkuutin ison, lähti irti reiässä, Varpu pudotti yhden ja Leilakin sai hyvän tärpin. Ennen kahvitaukoa Varpu ja Leila saivat vielä toiset. Varpulla irtosi useampi isomus ja lopulta katkesi koukkukin. Ärräpäitä kuultiin  aika monen reiän ympäriltä.

Naapurin poikien tulille ryynärille ja kahville. Varpu lähti kävelemällä takaisin, tosin ehimme kelkoilla takaisin ennen häntä. Taas tyhjää kunnes Martti veteli neljä harria ja yhden ahvenen samasta reiäistä. Saimme Varpunkin kanssa yhdet pienemmät. Sain myös pikku ahvenen.

Naapurin pojat tulivat neljän korvilla samoille rei'ille ja niitä porattiinkin puolensataa saman kivikon reunaan. Kaloja nousi tasaisesti melkein jokaiselle. Viiden maissa kamat pakkiin ja punnitukseen mökille.

Tulos: miehet (3) 5778 ja naiset (2) 4032. Naapurin poikien (2) yhtä pikkuharria ei punnittu.

Kalat siivottu, saunottu, makkaraa illalliseksi, kahvit ja loput pullonpohjat tyhjennetty ja kohta unien maille. Aamulla pakkaus ja kotia kohden.

Reikiä kairasivat päivän aikana Martti ja naapurin poika Pena arviolta n. 400 kpl joten ei ihan joka reiäistä kalaa saanut. Martilla 5 tuuman ja Penalla 6 tuuman moottorikairat, jäätä n. 70-80 cm.

Lopputilanne: Leksa harrit 13/14, 12 siikaa, ahven, kasa mutuja ja rautakaloja, Varpu harrit 18/6, 7 siikaa, hauki, mutuja ja rautakaloja, Pekka harrit 9/11, 15 siikaa, ahven, mutuja ja rautakaloja

ps. loppukommentit joskus ensiviikolla ja lisää kuviakin luvassa

11. Päivä, lauantai

Kotiinlähtöpäivä valkeni tyynenä ja aurinkoisena. Kalalle ei enää lähdetty vaan pakattiin kamat peräkärriin ja hyvästeltiin Partakko klo 10 korvilla.

Kotiin ajeltiin Kuusamon kautta ja ihasteltiin komeista maisemia, Kemijärvellä ja Rukalla. Matka kesti taukoineen 16 tuntia ja se selvittiin ilman isompia kommelluksia. Kärpät - Tappara viimeinen peli taisi olla matkan kohokohta radiosta kuultuna.

LOPPUKOMMENTIT REISSUSTA

Pitkä on maa nimeltä SUOMI. Sama kumpaa kauttaa ajaa eli Jyväskylä/Oulu/Kemi tai Kuopio/Kajaani/Kuusamo eli matkan pituudessa ei ole suuria eroja. Tie molemmissa on samanlaista suoraa, näkemistä on Kuusamon kautta enemmin. Aikaa meni kumpaakin kautta n. 16 tuntia peräkärrin kanssa.

Vaatetavaraa tuli mukaan reippaasti liikaa, koska sää suosi meitä. Kunnolla ei kastuttu tällä kertaa ollenkaan ja yksillä pilkkivarusteilla selvisi hyvin koko viikon. Alusvaatteita tosin tuli vaihdettua päivittäin, koska varsinkin sukat tahtoivat kastua/hikoontua pilkkisaappaissa. Mieluummin kuitenkin ylimääräisitä kuin liian vähän, sillä täydentäminen vie aikaa yleensä koko päivän. On sitten kyseessä polttoaine, syötit, ruoka tai juoma.

Paikkana Partakko on mitä keskeisin, sieltä pääsee helposti Inarille ja sen läheisille järville. Kalaa järvissä on runsaasti, tosin se ei aina syö kovin hyvin. Jään paksuus oli tänä vuonna n. 70 cm ja lunta ei ollut jäällä. 4" pora riitti mainiosti, tosin suurinosa rei'istä syntyi 5" moottorikairalla. Noin kilon harri mahtui hyvin molemmista rei'istä. Kairassa tietysti lunta oli jopa metri tai enemmänkin.

Liikkumiseen paras väline on moottorikelkka, sillä kunnon kalapaikoille on matkaa n. tunnin verran kelkallakin. Kahvipuut on syytä varata mukaan jo mökiltä. Luonnosta puuta löytyy mutta keloja ei saa kaataa. Maassa olevia oksia voi kyllä polttaa. Paikallinen opas kannattaa ehdottomasti vuokrata mukaan näyttämään kalapaikkoja.

Oppaamme Martti tiesi useita paikkoja ja melkein kaikista löytyi kalaa. Harrin syönti on vaan ongelmallista, välillä syö hyvinkin eli koko porukalla yhtäaikaa ja väliin saa porata reikiä useamman kymmenen ja kala ei vaan syö. Ahventa ja siikaa löytyy tasaisesti pikkujärvistä, seassa haukiakin. Raudun pyynti on aika varauksellista ja siihen kannattaa yrittää tehdä tilaus erikseen. Se on aikaa vievää hommaa ja kala aika vaikeasti löydettävissä.

Kala- ja kelkkaluvat on myös syytä varata jonkin paikallisen matkanjärjestäjän kautta.

Kilpailuja on ylä Lapissa pääsiäisen aikaan useammassa paikassa, samoin viikonloppuisin, ajomatkat on vaan aika pitkiä ja opastus kilpailupaikoille olematonta.

ps. Ii:n valokuvaamisestakin selvittiin pelkällä huomautuksella, sillä Leksalle tuli lappu huomautuksesta eli nopeus oli 66 km ja rajoitus 60 km.